تاریخ : دوشنبه, 29 اردیبهشت , 1404 Monday, 19 May , 2025
0

هوشیار باشیم که بازی نخوریم

  • کد خبر : 10660
  • 12 آذر 1399 - 8:56
هوشیار باشیم که بازی نخوریم

این روزها رسانه‌ها یا شبکه‌های مجازی بیگانه و معاند نظام، تاکتیک از کاه کوه ساختن را به جد در پیش گرفته‌اند و این روش شامل تمام رسانه‌های آنها از فضای مجازی تا تلویزیون‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و حتی رسانه مکتوب می‌شود. نحوه شایعه پراکنی و موضوعاتی که انتخاب می‌کنند در هر کدام از بسترهای رسانه‌ای کمی فرق […]

این روزها رسانه‌ها یا شبکه‌های مجازی بیگانه و معاند نظام، تاکتیک از کاه کوه ساختن را به جد در پیش گرفته‌اند و این روش شامل تمام رسانه‌های آنها از فضای مجازی تا تلویزیون‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و حتی رسانه مکتوب می‌شود.
نحوه شایعه پراکنی و موضوعاتی که انتخاب می‌کنند در هر کدام از بسترهای رسانه‌ای کمی فرق می‌کند به عنوان مثال پخش شایعه انفجار در سنندج با توجه به اینکه موضوع بیشتر محلی است و زیاد هم نمی‌شود آن را گسترش داد امکان نشر بهتری در فضای مجازی همچون کانال تلگرام داشت.
اما شایعه‌پردازان بیگانه در حد کانال‌های زرد تلگرامی وابسته به معاندین در این مورد براحتی توانستند موضوع را این بار با استفاده از رسانه‌های داخلی بیشتر از فضای مجازی بسط و گسترش دهند.
هر چند رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌های حرفه‌ای به شیوه گفت و گو با مسوولان آتش نشانی شهرداری و در راستای تکذیب انفجار و رد خطرناک بودن آن به موضوع پرداختند اما در شرایطی که در بخش‌هایی از لایه‌های جامعه مقداری بی اعتمادی به  این رسانه‌ها دیده می‌شود پردازش به چنین خبری در سطح سایت‌ها و خبرگزاری ها، بیشتر نتیجه عکس داده و به گسترش شایعه می‌انجامد.
این رسانه‌ها ناخواسته حتی از برخی کلمات به کار برده شده در کانال‌های معاندین همچون «صدای زیاد» استفاده کردند در حالیکه ۹۰ درصد اهالی شهر صدایی آنچنانی به گوش‌شان نخورده بود ولی برخی رسانه‌ها اینگونه القا کردند که این صدا کل شهر را فرا گرفته است!
به این ترتیب با استفاده از چنین کلماتی در خبر هر کسی که آنها را خوانده باشد یک نگرانی و اضطرابی پیدا می‌کند البته رسانه‌های داخلی قصد و نیت مقابله با شایعه داشتند اما در عمل شاید به بسط و گسترش شایعه و نگرانی دامن زدند.
پر کاربردترین تکنیک در میان تمام تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه خبر و رسانه استفاده از کلمات همینه است به شکلی که یک رسانه با عنوان گذاری برای عناصر خبری، به صورت هدفمند مفهومِ مورد نظر را جاری ساخته و ذهن مخاطب را جهت می‌بخشد.
در مورد مثالی که ذکر شد رسانه معاند با بهره‌گیری از کلمه‌ای که معمولا در هنگام انفجار بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک صدای ناگهانی بسیار بلند و انفجاری را شامل می‌شود، یک حادثه و خطر را به ذهن مخاطبان القا کردند.
متاسفانه بسیاری از رسانه‌های محلی استان کردستان هم دقیقا همین کلمه را بکار بردند و حین توضیح اینکه خروج و اشتعال گاز از پتروشیمی یک امر عادی است اما ناخواسته ذهن مخاطب را با تکرار همان کلمه‌ای که شبکه‌های مجازی بیگانه پیش کشیده بودند، مشوش کردند.
یک خبرنگار حرفه‌ای باید در این موارد صحت و کیفیت خبر را فدای سرعت نکند، این عجله برای انتشار خبر در مورد یک شایعه کم ارزش فضای مجازی موجب بازی خوردن توسط گردانندگان شبکه‌های معاند و بیگانه می‌شود.
در مورد چنین خبرهایی رسانه‌ها و خبرنگاران فقط باید در همان بستر مطرح شدن شایعه و در سطحی که گسترش یافته بود، وارد عمل شوند؛ به عنوان مثال در مورد اشتعال گازهای پتروشیمی کردستان که آن را تبدیل به شایعه انفجار کردند خبرنگاران فقط باید در بخش فضای مجازی رسانه خود به آن پاسخ می‌دادند و مرتکب اشتباه کشاندن این شایعه به فضای گسترده بر خط نمی‌شدند.

لینک کوتاه : https://khalijpress.ir/?p=10660
  • ارسال توسط :
  • 383 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای هوشیار باشیم که بازی نخوریم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.