به گزارش پایگاه خبری خلیج پرس، مجید هداوند، درباره اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان استثنایی، اظهار داشت: مدرسه تلویزیونی ایران جزو نخستین اقدامات این سازمان بود که به این واسطه مترجمان محتوا را به دانش آموزان ارائه کردند.
وی خاطرنشان کرد: چهار مترجم به مدت ۹ ماه هر هفته ۲۴ ساعت در مدرسه تلویزیونی حدود هزار و ۵۰ ساعت خدمات در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ارائه کردند. همچنین سه مدرس جهت تدریس دروس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی حدود ۹۴ ساعت برنامه داشتند.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پیگیری بسیاری با وزارت خانه و سایر نهادها برای تأمین نیروهای مترجم متخصص در ارتباط با دانش آموزان ناشنوا صورت گرفته است، افزود: همچنین پیگیری برای دانش آموزان در شاخه کاردانش شده که مانند دانش آموزان عادی بحث برون سپاری رشتهها را در استانها داشته باشند.
هداوند یادآور شد: برگزاری نشستهای تخصصی و میزگرد تصویری (وبینار) با کارشناس مسؤولان استانها در ارتباط با رشتههای مهارتی نیز صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای مناسب سازی محتوا در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا از زمان تأسیس این شبکه از هشت هزار محتوا حدود هزار و ۴۰۰ محتوا در دورههای مختلف برای دانش آموزان ناشنوا بارگذاری شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همچنین در سامانه شادنما هم بیش از ۲۰ محتوا در بحث آموزش الفبای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر کشور به زبان اشاره بارگذاری شده است.
هداوند همچنین گفت: چهار فیلم آموزشی هم با توجه به مسائل کرونا تهیه شده که در این فیلمها درباره عبارت و واژههای پرکاربردی فرد در مراجعه به بیمارستانها و مراکز درمانی توضیحاتی ارائه شده است.
وی با تأکید بر اینکه تهیه و تولید آموزش مجازی سال گذشته و امسال هم در دستورکار قرار دارد، افزود: دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه بان به ادارات کل ابلاغ شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: بیش از ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استانها تربیت شدند و همچنین سال گذشته از آموزش زبان اشاره نتایج خوبی حاصل شد.
آقای هداوند ادامه داد: پارسال بیش از ۵ هزار نفر به خصوص معلمان و افراد و نهادهای مختلف مانند نیروهای امدادی دور آموزش زبان اشاره گذراندند، همچنین مدرسان آموزش زبان اشاره در پایگاههای تابستانی آماده شدند.
چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص تحصیل میکنند
وی همچنین در مورد آموزش ناشنوایان در کشور اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دلیل ارائه اقدامات آموزشی، پرورش و توانبخشی این دانش آموزان، یکی از گروههای هدفی است که نزدیک به چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه عمومی تحت پوشش دارد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همچنین نزدیک به ۱۰ هزار دانش آموز در آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و با کمک رابط تحصیلی مشخص تحصیل میکنند.
هداوند گفت: ۷۵۳ نفر از دانش آموزان در شاخه کاردانش در ۳۰ رشته مهارتی، ۵۹ نفر در شاخه فنی و حرفهای در بیش از ۱۰۰ مدرسه در کشور با همکاری هزار و پانصد نفر از معلمان مشغول تحصیل هستند.
وی با تاکید بر تجهیز شدن مدارس استثنایی اظهار داشت: بیش از سه میلیارد تومان جهت تأمین اعتبار کمک سرانههای کاردانش و فنی و حرفهای هنرستانهای نابینا و ناشنوا، تأمین اعتبار مواد مصرفی هنرستان و خرید ۳۰ دستگاه سیستم هوشمند به اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۳۰ دستگاه هوشمند جهت هوشمند سازی مدارس پرداخت و تأمین شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تألیف کتابهای درسی دانش آموزان ناشنوا توضیح داد: هرسال تألیف و مناسب سازی کتب درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی صورت میگیرد.
هداوند ادامه داد: در این راستا بیش از ۱۴ تألیف و ۵۰ جلد مناسب سازی شده که شامل هفت جلد کتاب زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی ناشنوایان، هفت جلد راهنمای معلم و جمله سازی، تألیف بیش از ۲۰ واحد کار در دوره پیش دبستانی، پنج جلد مناسب سازی تصویری فارسی و یک جلد هدیه آسمانی در دوره ابتدایی بوده است.
وی یادآور شد: همچنین ۱۳ جلد کتاب برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم تألیف شده است، تولید بسته و رسانههای آموزشی، تولید و تهیه سه درس افزار زبان انگلیسی در پایههای هفتم، هشتم و نهم نیز در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: تهیه و توزیع درس افزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره، آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و تولید نرم افزار وب اپلیکیشن فرهنگ هزار و دویست واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره نیز صورت گرفته است.
هداوند، تدوین و بازنگری محتوای دورههای پیش دبستانی و تدوین دفترچههای آموزشی را از دیگر اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای کودکان ناشنوا عنوان کرد.
وی همچنین از برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان خبر داد و گفت: کارگاههای آموزش معلمان چند مهارتی پارسال ۱۰ درصد معلمان کم توان را پوشش داد، براین اساس به هزار و ۴۰۰ معلم در ۱۲۸ کارگاه آموزش داده شد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برگزاری دوره ضمن خدمت تعمیم مدرس زبان آموزی معلمان پایه ششم به تعداد ۶۳ نفر، برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونان ۶۰ نفر و پیش بینی، برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره به تعداد ۷۰ نفر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
بارگذاری ۱۴۰۰ محتوای آموزشی برای دانش آموزان ناشنوا در شبکه شاد
به گزارش پایگاه خبری خلیج پرس، مجید هداوند، درباره اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان استثنایی، اظهار داشت: مدرسه تلویزیونی ایران جزو نخستین اقدامات این سازمان بود که به این واسطه مترجمان محتوا را به دانش آموزان ارائه کردند. وی خاطرنشان کرد: چهار مترجم به مدت ۹ […]
- ارسال توسط : احسان فدائی
- 19 بازدید
- دیدگاهها برای بارگذاری ۱۴۰۰ محتوای آموزشی برای دانش آموزان ناشنوا در شبکه شاد بسته هستند











