به گزارش خلیج پرس، علیرضا کریمیان با حضور در هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران، گزارشی از وضعیت فضای آموزشی شهر تهران ارائه کرد و گفت: در شهر تهران در ۱۹ منطقه، پنج هزار واحد آموزشی داریم که یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانشآموز در این واحدهای آموزشی تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه صد هزار نفر آموزش و پرورش شهر تهران را اداره می کنند، گفت: وضعیت فضای آموزشی شهر تهران مناسب نیست و باید با کمک شورا، شرایط فضایهای آموزشی شهر تهران را بهبود ببخشیم.
کریمیان، آموزش و پرورش تهران را جزو استانهای آخر از نظر فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵/۲ است، در حالی که در شهر تهران ۴/۲ است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تراکم آموزشی هر کلاس دراین استان را بین ۸ تا ۱۰ نفر از سرانه متوسط کشور بالاتر ذکر کرد و گفت: از نظر فرسودگی و قدمت، مدارس استان تهران جزو استانهای آخر است و در کنار البرز و سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی با بیان اینکه مدارس شهر تهران با داشتن کلاس های زیاد و بزرگ موجب شده اند که خیران مشتاق به ساخت و ساز تهران نباشند، افزود: در منطقه ۲۲ نیز به دلیل ساخت ساز زیاد و نبود زمین با کاربری آموزشی دچار مشکلات و معضلات بسیاری هستیم.اسناد مدارس کاشی آبی به نام دولت شود
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مدارس کاشی آبی که در دهه ۴۰ و قبل از آن از محل سهم آموزش و پرورش ساخته شده اند با مشکلات فرسودگی مواجه هستند.
وی افزود: این مدارس به دلیل نداشتن سند مالکیت به نام دولت، امکان بازسازی نوسازی در آن وجود ندارد.
به گفته وی، مدارس کاشی آبی مدارسی هستند که در دهه چهل ساخته شده اند و سال ساخت آن با کاشی های آبی در مدرسه درج شده است و سن آنها به ۶۰ سال میرسد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، از مدیریت شهری خواست تا کمک کنند اسناد مالکیت این نوع مدارس به نام دولت با بهرهبرداری آموزش و پرورش واگذار شود.
فعالیت ۲۹ مرکز آموزش پرتو و راه پویش در تهران پس از ارایه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظرات و تذکرات خود را ارایه کردند.
زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، گفت: باید در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام های بلندی برداشته شود.
وی افزود: مدل مشترک همکاری باید شکل بگیرد و گروه های در معرض آسیب را نیز مدنظر قرار دهد که از جمله می توان به کودکان کار و خیابان اشاره کرد.
شمس احسان ادامه داد: در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزش پرتو و راه پویش با مدیریت شهرداری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح شهر داریم که برای ساماندهی این مدارس، نیاز به مشارکت این دو نهاد است.
شمس احسان با بیان اینکه ۱۳ محله به صورت پایلوت اقدامات لازم برای شهر دوستدار کودک را انجام می دهند، یادآور شد: امن سازی مسیرهای منتهی به مدارس و استانداردسازی این مناطق در دستور کار قرار دارد که می تواند مشارکت در این زمینه بین شهرداری و آموزش و پرورش شکل بگیرد.
استفاده از فضاهای آموزشی برای ورزش بانوان
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: معلمان و فرهنگیان میتوانند در بسیاری از موضوعاتی که ما در شهر تهران با مواجه هستیم، نقش آفرینی کنند.
به گفته وی، مقاوم سازی و ایمن سازی مدارس از اهمیت برخوردار است و نباید از نقش خیران در این حوزه غافل شد.
پیرهادی ادامه داد: قطعا شهرداری میتواند در موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله تبلیغات، ظرفیت سازی و اطلاع رسانی به آنها کمک کند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مدارس و فضاهای آموزشی مدارس برای شهروندان محله ها، گفت: پیش از این تفاهمنامه بوده است که از ظرفیت مدارس برای ورزش بانوان و خانواده ها استفاده می شد که بهتر است این تفاهمنامه دوباره اجرایی شود.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این موضوع هم برای سلامت جسمی بانوان و هم برای تقویت بنیان خانواده حائز اهمیت است.ادامه دارد…











