به گزارش خلیج پرس از وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری در ششمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم کشور اظهار کرد: دارالقرآنها زمینهای برای تربیت ۶ ساحتی دانش آموزان ایجاد میکنند زیرا قرآن کتاب هدایت است و این هدایت در همه ساحتهای تربیت است که در سند تحول بنیادین طی ۶ ساحت جمعبندی شده است و بیشتر ساحتها اعتقادی و اخلاقی است که مورد نیاز جامعه است.
وی افزود: باید بتوانیم نسل آیندهساز و جامعه امروز را به سمت قرآن هدایت کنیم. این ظرفیت در وزارت آموزشوپرورش وجود دارد و در سی و ششمین دوره بینالمللی مسابقات قرآنی بود که سال گذشته برگزار شد و معلمان همه رتبههای اول را کسب کردند. دانش آموزان نیز در حوزه دانش آموزان عادی و استثنایی توانستند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند که نشان از زحمات مراکز دارالقرآن است.
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: دارالقرآنها باید به شبکههای وسیعی تبدیل شوند و این شبکه توسط خود دانش آموزان اداره شود؛ دانشآموزانی داریم که در حوزه قرآن فعالیتهای خوبی کردهاند؛ بنابراین باید دانش آموزان در دارالقرآنها فعالیت انجام دهند و مدیریت کارها را بر عهده گیرند.
نوری اظهار کرد: جذب و استخدام که برای قهرمانان ورزشی انجام شده است و این جذب رتبههای برتر مسابقات جهانی قرآن برای حافظان قرآن انجام میشود.
وی با قدردانی از مشارکت سایر دستگاهها مانند اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: افراد خلاق را جذب کنید، از شرکتهای دانشبنیان و روشهای نوین، اولیا و گروههای جهادی استفاده کنید. بیش از۵۳۰ گروه جهادی در حوزههای زیرساختی مانند؛ تعمیر، تجهیز و حوزههای آموزشی با آموزشوپرورش همکاری میکنند که باید از این ظرفیت برای توسعه دارالقرآنها استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از معیارهای حکمرانی شایسته از دیدگاه مقام معظم رهبری مردمی کردن فعالیتها است و اگر این فعالیتها مردمی شود، میتوانیم در این حوزه توسعه و پیشرفت خوبی داشته باشیم.
وی با تأکید بر برگزاری جلسات خانگی قرآن گفت: گردش قرآن در منازل باعث میشد که نیکیها در جامعه اضافه شود؛ بنابراین این کار باید پیگیری شود و نباید افراد را به دارالقرآن بیاورید بلکه باید دارالقرآن را به خانه ببریم. نباید اجازه دهیم تا در شهرنشینی و حکمرانی مدنی جدید قرآن از مردم دور شود و دارالقرآنها میتواند پایگاه فرهنگی محله تبدیل شود مانند مدارس که در سند تحول باید به کانون تربیتی محله تبدیل شود.
۱۰۸ هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش موردنیاز است
همچنین اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: مسائل پرورشی و تربیتی بسیار مهم است و باید برای کار تربیتی تحقیق کنیم، مخاطبمان را بشناسیم و به آنها توجه کنیم و صحبتهای نوجوانان و جوانان را بشنویم.
وی توجه به ارتقای توانمندی نیروی انسانی و تربیت مربی متخصص را از مهمترین اولویت های معاونت پرورشی دانست و اظهار داشت: در مجموع ۱۰۸ هزار مربی پرورشی موردنیاز آموزش و پرورش است که اکنون ۴۸ هزار مربی پرورشی مشغول کار هستند و ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم. این در حالی است که ۲۵ هزار مربی پرورشی معادل نزدیک به۵۰ درصد بالای۲۰ سال سابقه کار دارند و هفت هزار نفر از آنها امسال بازنشسته میشوند.
باقرزاده با بیان اینکه ۴۸ هزار نیروی فعلی پرورشی سنجش اثربخشی نشدهاند، اضافه کرد: امسال فقط۵۰۰ نیروی پرورشی اضافه شد که بسیار تعداد کمی محسوب میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به فعالیت یک تا سه ساعت در هفته روحانیان در کمک به معاونان پرورشی گفت: این مقدار بیشتر به برگزاری نمازهای جماعت اختصاص مییابد و تأثیر چندانی بر روند ما ندارد و کمبودهای فعلی را پوشش نمیدهد.
باقرزاده ادامه داد: اگر قرار است سر سفره قرآن بنشینیم، باید برای این کار نوجوان و مخاطب را آماده کنیم و از تبلیغ فرد به فرد غافل نشویم.
وی با بیان اینکه مشکلات بیان شده توسط مدیران مراکز دارالقرآن و دیگر مربیان تربیتی و پرورشی پیگیری میشود از همه فعالان حوزه پرورشی خواست تا نسبت به طهارت ظاهری و باطنی برای آموزش قرآن کریم و تربیت نوجوانان توجه ویژه داشته باشند.
۷۰۰ دارالقرآن در کشور فعال است
به گزارش خلیج پرس از وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری در ششمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم کشور اظهار کرد: دارالقرآنها زمینهای برای تربیت ۶ ساحتی دانش آموزان ایجاد میکنند زیرا قرآن کتاب هدایت است و این هدایت در همه ساحتهای تربیت است که در سند تحول بنیادین طی ۶ ساحت جمعبندی شده است و بیشتر ساحتها […]
- ارسال توسط : احسان فدائی
- 13 بازدید
- دیدگاهها برای ۷۰۰ دارالقرآن در کشور فعال است بسته هستند











