به گزارش خلیج پرس، علیاصغر دریایی در ششمین جشنواره بینالمللی هەڵپەرکێ بانه، با تأکید بر اهمیت و اصالت این هنر گفت: «هەڵپەرکێ یا هلپرکی» رقص نیست، بلکه هنری آئینی و برخاسته از سنتهای دیرین این سرزمین است که در عمق تاریخ و باورهای مردم ریشه دارد.
وی افزود: متأسفانه برخی با سطحینگری این هنر ارزشمند را یک رقص معرفی میکنند که این نوع نگاه باعث رنجش خادمان فرهنگ و هنر میشود. هەڵپەرکێ نه تنها در شادیها، بلکه در آئینهای سوگواری نیز حضوری پررنگ دارد و هنری فراگیر در همه لحظات زندگی مردم است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به مفاهیم حرکات این آئین بیان کرد: کوبیدن پا بر زمین نماد مقاومت و پایداری است که نمونه عینی آن را در مرزداران غیور بانه دیدیم. گرفتن دستان در حلقهی هەڵپەرکێ نیز نماد اتحاد و همدلی است؛ مفهومی که در رویدادهای فرهنگی و حتی در مواقع بحرانی مانند زلزله سرپلذهاب بهوضوح دیدهایم.
وی همچنین گفت: اجرای سرچوپی و دیگر فرمهای این هنر آئینی هر کدام معنای خاصی دارند که شرح آنها فراتر از این مجال است، اما آنچه مسلم است، هەڵپەرکێ روایتگر فرهنگ، هویت و همبستگی مردم کرد است.
دریایی در پایان تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که برگزاری چنین برنامههایی در نقاط مرزی، مرهون امنیت و آرامشی است که با خون شهدا و تلاش نیروهای مدافع به دست آمده است. اگر امنیتی نباشد، مانند شهر امام شافعی عزیز خواهد بود که امروز مردم مظلوم غزه با نسلکشی وحشیانه مواجه شدهاند.
هلپرکی ریشه در آئین و سنتهای دیرین کردستان دارد
به گزارش خلیج پرس، علیاصغر دریایی در ششمین جشنواره بینالمللی هەڵپەرکێ بانه، با تأکید بر اهمیت و اصالت این هنر گفت: «هەڵپەرکێ یا هلپرکی» رقص نیست، بلکه هنری آئینی و برخاسته از سنتهای دیرین این سرزمین است که در عمق تاریخ و باورهای مردم ریشه دارد. وی افزود: متأسفانه برخی با سطحینگری این هنر ارزشمند […]
- ارسال توسط : بهاره واحدی
- 10 بازدید
- بدون دیدگاه